Politieke en ideologische geschiedenis van de Vlaamse cinema
Sinds de jaren 1960 krijgt ongeveer 80 % van de Vlaamse films overheidssteun. Hierdoor bepaalt het filmbeleid in belangrijke mate hoe het Vlaamse filmlandschap eruitziet. Aan de hand van uniek archiefmateriaal over alle 175 gesubsidieerde langspeelfilms en meer dan 500 filmprojecten die geen steun kregen, biedt dit boek een beleidsgeschiedenis van de Vlaamse cinema tussen 1964 en 2002. Gertjan Willems analyseert de politiek-institutionele ontwikkelingen en het overheidsbeleid tegenover coproducties, het taalgebruik in Vlaamse films, populaire genres, artfilms, literaire adaptaties, kinder- en jeugdfilms, maatschappelijk geëngageerde films en historische films. Speciale aandacht gaat uit naar de relatie tussen het filmbeleid en het Vlaamse natievormingsproces. Bovendien onthult het boek de politieke verhalen achter films als Mira (1971), Het dwaallicht (1972), De Witte van Sichem (1980), Zware jongens (1984), De leeuw van Vlaanderen (1984), Daens (1992) en Camping Cosmos (1996).