autonome motorvoertuigen
jan de bruyne
Hoewel het gebruik van volledig ‘zelfrijdende wagens’ nog steeds toekomstmuziek is, werden motorvoertuigen de voorbije jaren wel al met verschillende autonome systemen uitgerust. Denk bijvoorbeeld aan lane keeping assistance, adaptive cruise control of AutoPilot. Motorvoertuigen kunnen dus al bepaalde beslissingen zelf nemen, maar de gebruiker behoudt wel de controle op de werking. De gebruiker moet dus ingrijpen indien nodig of wanneer het besturingssysteem dit aangeeft.

Deze toenemende autonomie van motorvoertuigen brengt echter een aantal uitdagingen met zich mee. Wie is bijvoorbeeld aansprakelijk als het motorvoertuig een ongeval veroorzaakt? Welke keuzes dient het voertuig te maken als er zich een aanrijding dreigt voor te doen? Wat is de impact op de werkgelegenheid in de transportsector? Is een volledig autonoom motorvoertuig ooit mogelijk en/of wenselijk? Moet de verkeerswetgeving worden aangepast?

In dit boek werpen verschillende experten hun licht op enkele vraagstukken in verband met voertuigautonomie. Naast een bespreking van de technische werking van autonome motorvoertuigen en een historisch overzicht, wordt dieper ingegaan op de ethische, sociologische en socio-economische aspecten van voertuigautonomie. Uiteraard komen ook uiteenlopende juridische vraagstukken aan bod, en wordt er stilgestaan bij de impact van autonome motorvoertuigen op de verkeersveiligheid, mobiliteit en ruimte.