onderzoekend leren stimuleren
jetje de groof, vincent donche, peter van petegem
Vanuit de onderwijspraktijk worden heel wat vragen
gesteld over zinvolle werkwijzen om onderzoekscompetenties
bij leerlingen te versterken. Aan de hand van
een praktijkgerichte en wetenschappelijke reviewstudie
beogen de onderzoekers handvatten aan te reiken voor
leerkrachten om het onderzoekend leren optimaal te
ondersteunen in de klaspraktijk. Hiervoor staan de auteurs
stil bij de resultaten van internationaal onderzoek
naar de verschillende didactische benaderingen om onderzoekend
leren bij leerlingen te stimuleren. Aandacht
gaat hierbij uit naar de onderzochte effecten alsook
de (rand)voorwaarden op het vlak van de onderwijsleeromgeving
en de rol van leerkrachten en leerlingen
hierin. Daarnaast gaan ze ook in op de vraag welke
didactische ondersteuning voor welke leerlingen optimaal
is wanneer leerlingen onderzoekend leren.

De resultaten van dit onderzoek worden gedocumenteerd
in een gebruiksvriendelijke rapportage voor
verschillende doelgroepen, waarbij zowel aandacht
wordt besteed aan conceptverheldering, methodieken
voor het stimuleren van onderzoekend leren en verwijzingen
naar good practices als aan een wetenschappelijke
verantwoording van het reviewproces.

JETJE DE GROOF,
VINCENT DONCHE en
PETER VAN PETEGEM
zijn verbonden aan het
Instituut voor Onderwijs- en
Informatiewetenschappen van de
Universiteit Antwerpen.
Zij zijn er actief in de
onderzoeksgroep EduBROn
(www.edubron.be).