geïntegreerde zorg op school
elke struyf, stefanie adriaensens, karine verschueren
Dit boek bundelt de belangrijkste inzichten uit een grootschalig onderzoek naar het zorgbeleid in Vlaamse basis- en secundaire scholen. Aan de basis van dit onderzoek ligt een ge?ntegreerde visie op zorg, waarbij de leraar een centrale rol vervult in het opnemen van zorgtaken en hierbij ondersteund wordt door een goed uitgebouwd zorgbeleid op school. De auteurs bespreken niet alleen de resultaten maar reiken ook concrete handvatten aan om een ge?ntegreerde zorgverlening op school uit te bouwen. Wat zijn de kenmerken van een ge?ntegreerd zorgbeleid op school? En op welke manier be?nvloeden deze kenmerken de mate waarin leraren zich opgewassen voelen om zorgtaken op te nemen? Hoe kan de zorgverantwoordelijke een meerwaarde betekenen? En welke zorg nemen leraren juist op in de klas? Het zijn enkele vragen waarop dit boek een antwoord geeft.

Dit boek wil niet alleen directies, zorgverantwoordelijken of schoolondersteuners, maar ook leraren en aspirant leraren inspireren bij de realisatie van ge?ntegreerde zorg op school. Op het einde van elk hoofdstuk geven de auteurs concrete suggesties om met de bevindingen uit het onderzoek aan de slag te gaan.

OVER DE AUTEURS

ELKE STRUYF is hoofddocent onderwijskunde aan het Instituut voor Onderwijs- en Informatiewetenschappen van de Universiteit Antwerpen. Ze geeft les in de Specifi eke Lerarenopleiding (onder meer het opleidingsonderdeel ?Leerlingenbegeleiding?) en is lid van de onderzoeksgroep ?Research in Education and Professional Development?.

STEFANIE ADRIAENSENS is klinisch psycholoog en onderzoeksmedewerker aan de onderzoeksgroep ?Research in Education and Professional Development? van het Instituut voor Onderwijs- en Informatiewetenschappen van de Universiteit Antwerpen.

KARINE VERSCHUEREN is hoogleraar schoolpsychologie aan de onderzoekseenheid Schoolpsychologie en Ontwikkelingspsychologie van Kind en Adolescent van de KU Leuven. Zij is titularis van diverse opleidingsonderdelen in verband met leerlingenbegeleiding, met name betreffende psychodiagnostiek, keuzebegeleiding en de organisatie van leerlingenzorg in het algemeen.