leerbereidheid van leerlingen aanwakkeren
jan vanhoof, maarten van de broek, maarten penninckx, vincent donche, peter van petegem
De bereidheid van leerlingen om te leren is al decennia
lang de focus van veel en gedegen onderzoek. De
aanpak van onderzoekers heeft echter niet altijd bijgedragen
tot de transfer van deze inzichten naar de onderwijspraktijk.
Die kloof wordt in dit boek gedicht. Het
geeft een overzicht van wat er over leerbereidheid geweten
is en vertaalt dit in concrete tips voor onder meer
leerkrachten, leerlingbegeleiders en schoolleiders. Een
verdieping in het boek maakt de lezer vertrouwd met
verschillende zienswijzen en bestaande evidentie omtrent
(het gebrek aan) leerbereidheid en omtrent wat
leren (wel en niet) leuk en boeiend maakt. Daarmee
raken we aan de kern van onderwijs, met name de
kunst om met leerlingen een zodanige pedagogische
en didactische relatie aan te gaan dat zij op een gemotiveerde
manier tot leren bereid zijn.

De auteurs hebben intensief gezocht naar bewijskracht
over wat (niet) werkt in het motiveren van leerlingen.
Aan de hand van 10 praktijkprincipes vertaalden ze
de inzichten uit motivatietheorieën en de resultaten van
onderzoek in concrete tips voor de onderwijspraktijk.
Kortom, wie de leerbereidheid van leerlingen wil aanwakkeren,
vindt hier principes die motiveren, inspireren
én werken.

JAN VANHOOF,
MAARTEN PENNINCKX,
VINCENT DONCHE en
PETER VAN PETEGEM
zijn verbonden aan het
Instituut voor Onderwijs- en
Informatiewetenschappen van de
Universiteit Antwerpen.
Ze zijn er actief in de
onderzoeksgroep EduBROn
(www.edubron.be).

MAARTEN VAN DE BROEK is
na een loopbaan als leraar en
leerlingbegeleider aan het werk als
psychotherapeut en als oprichter en
nascholer bij Vonk en Visie
(www.vonkenvisie.be). De bereidheid van leerlingen om te leren is al decennia
lang de focus van veel en gedegen onderzoek. De
aanpak van onderzoekers heeft echter niet altijd bijgedragen
tot de transfer van deze inzichten naar de onderwijspraktijk.
Die kloof wordt in dit boek gedicht. Het
geeft een overzicht van wat er over leerbereidheid geweten
is en vertaalt dit in concrete tips voor onder meer
leerkrachten, leerlingbegeleiders en schoolleiders. Een
verdieping in het boek maakt de lezer vertrouwd met
verschillende zienswijzen en bestaande evidentie omtrent
(het gebrek aan) leerbereidheid en omtrent wat
leren (wel en niet) leuk en boeiend maakt. Daarmee
raken we aan de kern van onderwijs, met name de
kunst om met leerlingen een zodanige pedagogische
en didactische relatie aan te gaan dat zij op een gemotiveerde
manier tot leren bereid zijn.

De auteurs hebben intensief gezocht naar bewijskracht
over wat (niet) werkt in het motiveren van leerlingen.
Aan de hand van 10 praktijkprincipes vertaalden ze
de inzichten uit motivatietheorieën en de resultaten van
onderzoek in concrete tips voor de onderwijspraktijk.
Kortom, wie de leerbereidheid van leerlingen wil aanwakkeren,
vindt hier principes die motiveren, inspireren
én werken.

JAN VANHOOF,
MAARTEN PENNINCKX,
VINCENT DONCHE en
PETER VAN PETEGEM
zijn verbonden aan het
Instituut voor Onderwijs- en
Informatiewetenschappen van de
Universiteit Antwerpen.
Ze zijn er actief in de
onderzoeksgroep EduBROn
(www.edubron.be).

MAARTEN VAN DE BROEK is
na een loopbaan als leraar en
leerlingbegeleider aan het werk als
psychotherapeut en als oprichter en
nascholer bij Vonk en Visie
(www.vonkenvisie.be).