historische avant-garde en het theater in het interbellum
jaak van schoor, peter benoy
In 1909 werd het Futuristisch Manifest gepubliceerd. Twee jaar eerder had Picasso met zijn schilderij Les demoiselles d’Avignon een totaal nieuwe beeldperceptie geïntroduceerd. Daarna ontstonden in snel tempo nieuwe artistieke stromingen als kubisme, dadaïsme, constructivisme en surrealisme. De standpunten van deze avantgarde t.a.v. het theater waren zeer verschillend en leidden tot verrassende en soms schokkende voorstellingen. De nieuwe inzichten die ze op de planken en in manifesten propageerden, hebben tot vandaag de wereld van de podiumkunsten sterk beïnvloed.



Deze publicatie belicht de relatie tussen de verschillende avantgardebewegingen en het Europese theaterleven tijdens het interbellum.



Met bijdragen van Henri Béhar, Peter Benoy, Günter Berghaus, Ronald Commers, Willem Elias, Evelien Jonckheere, Frank Peeters, Laurence Pieropan, Jaak Van Schoor en David Willinger.